Ako byť dobrou šéfkou?

Žena pracuje na notebooku

Žena vo vedúcej funkcii to nemá vždy jednoduché. Máte vlastnú firmu s viacerými zamestnancami? Ak ich chcete podnietiť k lepším výkonom, tu je zopár tipov, ako si získať nielen ich rešpekt, ale tiež ako ich motivovať k práci bez zvyšovania platu!

Buďte štedrá, čo sa chvály týka!

Každý človek si rád vypočuje pochvalu, či už sa to týka vzhľadu alebo práce. Pochváliť niekoho je pritom také jednoduché! Stačí jednoduché potľapkanie po pleci a niekoľkoslovná veta. Navyše, pochvala od nadriadeného sa cení viac ako by ste si mohli myslieť. Snažte sa preto chváliť každý jeden pokrok, ktorý vaši zamestnanci urobili. Ak chcete ísť o stupienok vyššie, pochvalu z očí do očí môžete zmeniť na pochvalu pred ostatnými kolegami či celou firmou.

Zbavte sa manažérov!

Zdá sa vám táto predstava pritiahnutá za vlasy? Možno. Viaceré štúdie však dokazujú, že v skutočnosti firma bez manažérov funguje ako hodinky! Tým, že odstránite projektového vedúceho a jeho moc prenesiete na všetkých zamestnancov, docielite jednu vec: začnú pracovať ako tím! Umožniť ľuďom pracovať spoločne na jednom cieli, no ponechať ich na rovnakej úrovni, vám zaručí, že vaša spoločnosť bude fungovať lepšie a rýchlejšie. Ľudia budú venovať jednotlivým projektom viac času a energie, pretože budú do nich zapojení aj emocionálne!

Nech sú vaše nápady ich nápadmi!

Ľudia zvyčajne nemajú radi, ak im iní vravia čo majú robiť a ako. Miesto neustáleho kritizovania a prikazovania, čo má kto urobiť, je lepšie navodiť atmosféru spoločného kreovania. V praxi to znamená asi toľko, že miesto vety „Chcela by som, aby si to urobil takto.“ je oveľa užitočnejšie pracovať napríklad s „Myslíš si, že by bolo dobré spraviť to takto?“ Niekedy naozaj stačí popracovať len na forme komunikácie a veci sa začnú meniť k lepšiemu!

Nikdy nekritizujte a neopravujte!

Nikto, prízvukujeme, že naozaj nikto nechce počuť, že urobil niečo zle. Ak hľadáte nejaký demotivujúci prvok, tak kritika je jedným z nich. Skúste radšej nepriamy prístup ak chcete, aby sa ľudia zlepšili, učili z vlastných chýb a napravili ich. Napríklad otázka „Bol to najlepší spôsob ako vyriešiť tento problém? Prečo nie? Máš nejaké ďalšie nápady či riešenia?“ je oveľa efektívnejšia, ako ukazovať prstom na vinníka. Okrem motivovaného pracovníka totiž získate aj ďalšie možné riešenia problému!

Nech je vodcom každý!

Vytipujte si svojich najlepších a najefektívnejších pracovníkov, ubezpečte ich o svojej spokojnosti s ich prácou a vysvetlite im, že chcete, aby ich usilovnosť a šikovnosť bola príkladom a hnacím motorom pre ostatných. Tým postavíte pre ostatných zamestnancov latku vyššie a dáte im dôvod snažiť sa. Druhých zasa motivujete k ešte lepším výkonom, ktoré ich povedú k ďalšiemu zvyšovaniu vlastnej reputácie.

Zoberte ich na obed!

Nemusíte urobiť zo spoločných obedov  so zamestnancami tradíciu, práve naopak. Prekvapte ich. Neupozorňujte ich na to dopredu. Jednoducho si raz za čas niektorého z nich vyberte, pristúpte k nemu a pozvite ho na spoločný obed. Je to jedna z najjednoduchších možností ako dať najavo, že ste si jeho prácu všimli a že si jeho snahu vážite.

Rozdávajte uznanie a malé odmeny!

O pochvale sme už písali vyššie. Uznanie a odmena však môžu mať viacero podôb. Organizujte napríklad malé súťaže či vnútropodnikové hry, ktoré zamestnancov povedú k väčšej snahe a zaznamenávajte ich výsledky na tabuli, aby ich každý mohol vidieť. Malé, hmotné ceny ako napríklad trofeje či plakety môžu byť tiež účinné. Rovnako tak občasné spoločné večere, posedenia či aj poukážky do kúpeľných zariadení môžu potešiť a inšpirovať zamestnancov.

Organizujte firemné akcie!

Aj tu je hneď viacero možností. Oslavujte narodeniny či meniny svojich zamestnancov spoločne, zaujímajte sa a angažujte. Organizujte vianočné posedenia či spoločné pikniky. Nečakajte len na nejakú výnimočnú udalosť, ale pripravte pre svojich zamestnancov nejaké to malé prekvapenie aj počas roka. Dvanásť mesiacov je dlhá doba na to, aby sa len pracovalo. Treba si pracovný čas aj spríjemniť!

Zdieľajte s nimi radosti aj starosti!

Keď sa vašej spoločnosti darí, oslavujte. Je to najlepší čas dať ľuďom poznať, že ste vďačná za ich ťažkú prácu a obetu. Dajte im tiež vedieť, že každý jeden úspech, ktorý vašu firmu posunie ďalej, bude patrične odmenený. Rovnako tak je však potrebné zdieľať aj neúspechy. Ak očakávate väčšie výkony od svojich zamestnancov, zaslúžia si to vedieť. Rovnako si zaslúžia poznať aj skutočnú situáciu v spoločnosti. Buďte preto vždy úprimná a dbajte na to, aby vaša činnosť bola pre zamestnancov vždy transparentná.

Fotografia: © BigStockPhoto.com

Ohodnotiť článok
[Spolu: 1 Priemer: 5]

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Tento web používa súbory cookie na poskytovanie služieb, prispôsobenie reklám a analýzu prenosov. Informácie o tom, ako používate tento web, sa zdieľajú s Googlom. Používaním tohto webu vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookie. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close